انتخاب انواع روغن موتور

به طور کلی کارکرد انواع روغن موتور با توجه به شرایط جغرافیایی و از هر ماشین نسبت به ماشین دیگر متفاوت است. شما برای خرید روغن موتور خودروی خود باید با توجه به این موضوعات دست به انتخاب بزنید. صرفا تحت تاثیر تبلیغات فروشنده قرار نگرفته و مورد مناسب تر را انتخاب بکنید.

 

انواع

به طور کلی در سه گروه دسته بندی میشوند که عبارت است از:

  •  معدنی
  •  سنتتیک
  • روغن موتور های نیمه معدنی نیمه سنتتیک

روغن موتور های معدنی که ارزان ترین نوع روغن موتور ها به شمار میروند. آن دسته از روغن ها میباشند که مستقیما از نفت خام تولید میشوند. به اصطلاح معدنی میباشند، برعکس آن روغن موتور های سنتتیک نوعی از روغن موتور ها هستند که در آزمایشگاه تولید میشوند. به همین دلیل از قیمت بیشتری برخوردار هستند که گاها قیمت انها تا بیشتر از ده برابر روغن موتور های معدنی میباشد.

این روغن موتور های آزمایشگاهی نسبت به روغن موتور های معدنی از پایداری بیشتری برخوردار هستند. مواد افزودنی دارند که به آنها خاصیت تبخیر کمتر، حفظ گران روی در دما های متفاوت، کاهش مصرف سوخت و کاهش میزان خوردگی و اکسید شدن را به این روغن موتور ها میدهد. روغن موتور های دسته سوم را هم میتوان چیزی مابین این دو دسته دانست که برخی از ویژگی های روغن های آزمایشگاهی را دارا بوده و همچنین از قیمت پایین تری برخوردار هستند.

 

شاخص گرانروی

گرانروی در واقع به معنی مقاومت یک مایع نسبت به جاری شدن میباشد که برای روغن موتور یک شاخص محسوب میشود که اگر بیش از حد بالا و یا بیش از حد پایین باشد در هر دو صورت باعث آسیب زدن به موتور خودرو میشود. این شاخص را بر روی بسته بندی های انواع روغن موتور توسط دو عدد دو رقمی و یک حرف لاتین بین آنها نشان داده میشود. (w) اول کلمه ی winter به معنای زمستان میباشد که در ادامه آن را توضیح میدهیم. عدد قبل از w یک عدد بین صفر تا 20 میباشد که مضرب پنج است و عددی که بعد از حرف w نشان داده میشود. یک عدد بین 20 تا 60 میباشد که مضرب عدد 10 میباشد.

در هوای سرد زمستان گرانروی روغن موتور تغییر میکند و این w هم نشانگر همین موضوع است و عدد قبل از آن گرانروی روغن در سرما و عدد بعد از آن گرانروی در دمای موتور را نشان میدهد. برای نمونه یک روغن موتور با شاخص 10w-30 در مقابل یک روغن موتور با شاخص 20w-60 گران روی کمتری دارد و در دمای موتور ممکن است بیش از حد شل بشود و در مقابل روغن موتور دوم با شاخص 20w-60 در فصول سرد سال ممکن است زیاد از حد سفت شده و کارکرد آن کاهش پیدا بکند.

 

کیفیت روغن موتور

برای تعیین کیفیت های روغن های موتور از خوده کارخانه شاخصی به نام API روی کارتن آنها چاپ میشود که نشان دهنده کیفیت روغن موتور میباشد. به صورت یک کد شامل دو حرف لاتین میباشد که اولی S  و دومی یکی از حروف بین A تا N (به جز I و K) میباشد که هرچه این حرف لاتین به N نزدیک تر باشد کیفیت آن روغن موتور بهتر است. برای مثال روغن موتور پیشنهادی برای خودرو سایپا 111 با کیفیت API ، SJ پیشنهاد میشود.

اگر خودروی شما دارای روغن سوزی میباشد پینشهاد میکنیم مقاله ما را در این رابطه مطالعه بفرمایید.