انواع کلاس بندی

امروزه انواع متفاوتی از خودرو ها در بازار موجود میباشد. کلاس بندی خودرو ها بر دو اساس کلی صورت میگیرد. اندازه خودرو و نوع بدنه خودرو معیار دسته بندی خودرو ها میباشد که در زیر به بررسی آنها میپردازیم.

کلاس بندی بر اساس اندازه

ماشین های زیادی را در سطح شهر ها تردد میکنند که بر اساس کاربردشان اندازه های متفاوتی دارند. اولین دسته و شایع ترین آنها خودرو های شهری میباشند. این خودرو ها همان ماشین های عادی مورد استفاده مردم میباشند. این خودرو ها کوچک ترین و فرز ترین نوع آنها هستند مانند سمند، پژو 206، پراید و … که برای حمل و نقل شهری استفاده میشوند. نوع بعدی خودرو های سنگین تر که برای حمل بار مورد استفاده قرار میگیرند که انواع متفاوتی دارند. کامیون ها، 18چرخ ها، تریلی ها و … همه جزو این دسته هستند. این دسته بزرگ ترین دسته خودرو ها میباشند.

کلاس بندی بر اساس نوع بدنه

این نوع دسته کاملا واضح و قابل حس شدن میباشد. برای شما هم پیش آمده که با نشستن در داخل خودرو پژو پارس احساس راحتی و فضای بزرگ میکنید. اما همین حس را در خودروی پژو 206 نخواهید داشت و چه بسا حس تنگی فضا و خفگی به شما دست میدهد. این تفاوت تنها به دلیل نوع بدنه این خودرو ها میباشد. این تفاوت زمانی که در خودروی شاسی بلند بنشینید به مراتب بیشتر است و کاملا قابل درک است. این کلاس بندی بر اساس بدنه قانون خاص و مشخصی ندارد و طراحان و صاحبان شرکت های خودرو سازی به صورت سلیقه ای آنها را نام گذاری کرده اند. در زیر به تشریح هر کدام از دسته ها میپردازیم.

لیست کلاس بندی ها

این لیست شامل 15 نوع کلاس بندی خودرو ها است که ممکن است شباهت های زیادی به هم داشته باشند و همچنین دارای تفاوت های بسیاری نیز باشند. این لیست به شرح زیر میباشد:

  • سدان
  • استیشن
  • باگی
  • هاچ بک
  • لیفت بک
  • فست بک
  • کراس اوور
  • کروک
  • لیموزین
  • کوپه
  • اس یو وی
  • ام پی وی
  • پیکاپ
  • رودستر
  • رگ تاپ

در زیر نیز به شرح مختصری از هر یک از این کلاس بندی ها میپردازیم:

سدان

سدان در واقع همان خودرو های معمولی دارای سقف و چهار در و صندوق عقب میباشد. این خودرو ها معمولا تا پنج نفر ظرفیت دارند. خودرو های سدان یا سالون همان خودرو های عادی در سطح شهر ها میباشند. از سدان های رایج در ایران میتوان به سمند، پژو و انواع خودرو های معمولی اشاره کرد. البته سدان ها خود نیز دارای انواعی میباشند که هاچ بک و استیشن نیز جز زیر دسته های آن هستند.

کلاس بندی خودرو ها

سدان

باگی

باگی به آن کلاس از خودرو ها گفته میشود که برای تفریح و مسابقه به کار میروند. احتمال مشاهده این نوع از خودرو ها در سطح شهر و خیابان ها بسیار کم میباشد. بدنه های این کلاس به صورت نیمه ساخته میشوند و دارای موتور های قدرتمندی هستند. طراحی آنها به صورت چرخ باز است و میله های محکمی برای حفاظت از سرنشینان نقش سقف را برای این خودرو ها باز میکنند.

کلاس بندی خودرو ها

باگی

استیشن

این کلاس در واقع همان هاچ بک میباشد که دارای طول بدنه بلندتری است. این دسته فاقد صندوق عقب و معمولا بر روی شیشه عقب خود دارای برف پاک کن میباشند. شیشه این خودرو ها به قسمت پشتی آن متصل است و طراحی همانند هاچ بک دارند.

کلاس بندی خودرو ها

استیشن

هاچ بک

این کلاس کوچک ترین خودرو هایی هستند که در سطح شهر مشاهده میشوند. طول آنها از سدان کمتر و فاقد صندوق عقب و دارای کابین بسیار کوچک میباشند. برای رانندگی در سطح شهر های شلوغ بسیار مناسب است. با باز کردن درب صندوق عقب این خودرو ها به قسمت پشتی خودرو نیز دسترسی پیدا میکنید.

کلاس بندی خودرو ها

هاچ-بک

فست بک

این کلاس از خودرو ها به این صورت میباشند که سقف خودرو با شیب ملایمی به سمت صندوق عقب میرود. در واقع در این خودرو ها شما نمیتوانید تمایزی بین سقف و صندوق عقب خودرو قائل شوید و به صورت یک تیکه میباشد. در بیشتر جاها این کلاس را به عنوان سدان میشناسند.

کلاس بندی خودرو ها

فست-بک

لیفت بک

این کلاس از خودرو ها را میتوان مابین هاچ بک و سدان دانست. در ظاهر این دارای صندوق عقب میباشند اما در اصل صندوق و سقف به صورت یک تیکه با شیب ملایم متصل هستند. معمولا این مدل از خودرو ها شیشه پشتی و صندوق عقب از جنس شیشه دارند. این کلاس از خودرو های به دلیل طراحی محبوب هم در دسته های لوکس و هم در دسته های اسپرت دارای طرفداران زیادی است.

کلاس بندی خودرو ها

لیفت-بک

پیکاپ

پیکاپ ها در واقع همان وانت ها میباشند. این کلاس از خودرو ها با قیمت های بسیار مناسب و کاربرد های زیادی که دارند طرفداران زیادی دارند. از وانت های پر طرفدار در ایران میتوان به پیکان وانت و وانت نیسان اشاره کرد. این خودرو ها با استعلاک پایین خود طول عمر های بیشتر و بهتری دارند.

کلاس بندی خودرو ها

پیکاپ

اس یو وی

اس یو وی ها کلاس هایی هستند که دارای شاسی های بلندی میباشند و کفی آنها ارتفاع زیادی دارند. این نوع از خودرو ها هم در تردد های جاده ای و عادی و هم در مسابقات مورد استفاده قرار میگیرند. این کلاس از خودرو ها در بیابان و کوه نیز عملکرد های خوبی از خود نشان میدهند.

کلاس بندی خودرو ها

اس-یو-وی

کراس اوور

این کلاس از خودرو ها چیزی ما بین اس یو وی و هاچ بک ها میباشند. در واقع یک سری از ویژگی های هاچ بک و یک سری از ویژگی های اس یو وی را به ارث برده اند. کراس اوور ها دارای کابین های بسیار باز و راحت هستند و ارتفاع بلندتری نیز از حالت های عادی دارند. این دسته از خودرو ها دارای طرفداران زیادی میباشند. بعضی از مدل های این کلاس قابلیت اضافه کردن ردیف سوم صندلی را نیز دارند.

کلاس بندی خودرو ها

کراس-اوور

ام پی وی

این کلاس که در ایران به آنها ون نیز گفته میشود و در ژاپن به واگن فضایی معروف میباشد. این دسته بندی های دارای سه ردیف دوتایی صندلی و مجموعا شش نفر را در خود جای میدهند. کاربرد بیشتر این خودرو ها برای مسافر کشی و حمل بار میباشد.

کلاس بندی خودرو ها

ام-پی-وی

رگ تاپ

این کلاس از خودرو ها در قدیم بسیار طرفدار داشت و لوکس به حساب می آمد. این دسته از خودرو ها دارای سقف ها باز شونده به صورت دستی میباشند. این مدل های کلاسیک تا قبل از روی کار آمدن سانروف ها این کلاس از شهرت زیادی برخوردار بود.

رگ-تاپ

لیموزین

لیموزین ها دارای بدنه های کشیده ای هستند که دارای چهار در نیز میباشند. این کلاس از خودرو ها به دلیل شکل طراحی بیشتر جنبه تشریفاتی دارند و در مراسمات کاربرد دارند. این دسته از خودرو ها معمولا بسیار لوکس میباشند.

لیموزین

کوپه

این کلاس از خودرو ها دارای دو در میباشند. در واقع این خودرو ها همان سدان های دو در میباشند. بعضی از مدل های کوپه دارای دو صندلی و بعضی دارای چهار صندلی هستند.

کلاس بندی خودرو ها

کوپه

کروک

این کلاس از خودرو ها دارای سقف های اتوماتیک هستند. این خودرو ها سقف های تا شو دارند که میتوان در فصل های گرم سال سقف آنها را باز کرد و از فضای اطراف لذت برد. این کلاس از خودرو ها در بین تولید کنندگان خودرو از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. خودرو های زیادی در این دسته بندی قرار میگیرند.

کروک

رودستر

خودرو های رودستر به طور کلی فاقد شیشه های بغل و سقف میباشند. این خودرو ها معمولا بسیار لوکس هستند.نام دیگر این کلاس از ماشین ها اسپایدر نیز نام دارد.

رودستر

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع کلاس بندی خودرو ها آشنا کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.