شیشه دودی خودرو و قوانین آن

دودی کردن شیشه های خودرو یکی از کارهایی است که امروز طرفداران زیادی پیدا کرده است. این مسئله قوانین راهنمایی و رانندگی خاص به خود را دارد. میزان دودی بودن شیشه ها را با درصد بیان میکنند. این درصد اگر از 35% بالاتر رود مشمول جریمه و خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی است. فلسفه انتخاب این عدد این است که داخل خودرو و سرنشینان آن از بیرون مشاهده شوند. اگر میزان دودی بودن شیشه های خودروی شما به گونه ای باشد که داخل ماشین دید نداشته باشد؛ خلاف مقررات است. در موارد خاص و دولتی ممکن است از این قانون تبعیت نشود و دلایل مخصوص به خود را نیز دارد.

روش عملی این کار نیز به این گون هاست که اپر از فاصله 3 متری داخل خودرو دیده شود مانعی ندارد.

شیشه دودی خودرو

شیشه دودی خودرو

مزایا

دودی کردن شیشه های خودرو مزایا خود را دارد که در زیر به آنها میپردازیم:

  • دارای مقاومت در برابر اشعه های UV
  • رانندگی بهتر در افتاب شدید تابستان
  • خنک تر شدن داخل کابین خودرو
  • باعث افزایش زیبایی خودرو و اسپرت تر شدن خودرو
  • مقابله با نور شدید افتاب

معایب

دودی کردن شیشه های خودرو علاوه بر داشتن جریمه از سوی راهنمایی رانندگی در موارد خاص؛ دارای معایبی نیز میباشد که در زیر به آنها میپردازیم:

  • کم شدن دید در رانندگی در شب
  • امکان خستگی چشم در بعضی از مدل های غیر استاندارد

     

انواع شیشه دودی خودرو

به طور کلی شیشه های دودی به دو نوع تقسیم میشوند. دسته اول آنهایی هستند که به صورت فابریک و در کارخانه انجام میشود. این مورد به عنوان یک آپشن در خودرو ها میباشد. پروسه دودی کردن شیشه های خودرو در کارخانه متفاوت است با این عمل در مراکز تیونینگ و لوکس خودرو. در کارخانه شیشه ها را با استفاده از فناوری رنگ آمیزی شیشه به این صورت که با استفاده از مواد نانو کوتینگ دست به تیره کردن رنگ شیشه ها میکنند. این موارد به نام شیشه های رفلکس نیز شناخته میشوند.

این کار ضمن این که شیشه ها را دودی می کنند، باعث افزایش مقاومت آن ها در برابر ضربه و خط و خش می شوند. همچنین در خودرو‌های جدید‌تر این مواد خاصیت دفع نور فرابنفش یا UV را دارند که از تابش این اشعه به پوست انسان و قطعات داخل خودرو جلوگیري میکنند.

دسته بندی بعدی که در مراکز تیونینگ صورت میگیرد به صورت برچسب ها و طلق های تیره کننده میباشد. این برچسب ها انواع های مختلفی دارند که کیفیت و با توجه به آن قیمت‌شان متفاوت است. این طلق ها در رنگ های مختلفی موجود میباشند؛ اما اکثرا در این مراکز رنگ مشکی مورد استفاده قرار میگیرد. معیار دودی کردن شیشه ها در این مراکز معیار تعیین شده از سوی راهنمایی رانندگی میباشد. در مراکز معاینه فنی خودرو اگر شیشه عقب خودرو به صورت دستی و نه به صورت فابریک از کارخانه دودی شده باشد؛ مخالف قوانین بوده و برگه معاینه فنی نمیگیرد. دلیل این کار نیز کاهش دید راننده به پشت سر میباشد که خطرناک و حادثه ساز است.

روش کار دودی کردن

برای دودی کردن شیشه های خودرو نیازمند وسایلی هستید که در زیر برای شما لیست کرده ایم:

  • تیغ کاتر
  • آب و مواد شستشوی شیشه
  • لیسه
  • سشوار (ترجیحا صنعتی)

این وسایل برای دودی کردن شیشه های یک خودرو کافی میباشد اما مسئله ی مهم آن است که این کار به دقت و تجربه زیادی نیاز دارد که هرکسی از عهده آن بر نمی آید. بهتر است این بخش از کار را به یک کار بلد بسپارید تا بتوانید نتیجه دلخواه خود را بگیرید. در صورت انجام نشدن این کار به صورت درست و دقیق ممکن است پس از مدت کوتاهی شیشه دودی های شما برگردد و یا حباب ایجاد کند. و این خرابی ها ممکن است شما را مجبور به تعویض آنها به صورت کلی بکند.

اما برای تشریح مراحل دودی شدن شیشه های خودرو با ما همراه باشید تا به صورت مختصر به آن بپردازیم.

در ابتدا باید شیشه ها را کاملا شستشو دهید و از هرگونه آلودگی و گرد و خاک تمیز کنید. سپس طلق ها روی شیشها گذاشته و لبه های آن را برش میدهیم. توجه داشته باشید لبه ها را چند میلیمتر اضافه تر بگیرید تا به مشکل نخورید. سپس با لیسه تمامی آب ها و حباب های زیر شیشه را بیرون میکنیم و با استفاده از سشوار زیر آن را کاملا خشک میکنیم. سپس چسب طلق را جدا کرده و آن را کاملا با اندازه شیشه هماهنگ میکنیم. در انتها طلق را به سطح داخلی شیشه بچسبانید و با استفاده از بیسه و سشوار زیره آن را خشک و مرتب نمایید. در انتها نیز شیشه را ببندید و سعی کنید تا چند ساعت از خودروی خود استفاده نکنید و در محیط بدون وزش باد نگه داری شود.

شیشه دودی خودرو

شیشه دودی خودرو

ایمنی

دودی کردن شیشه های خودرو علاوه بر تمامی مزایا و معایب یک حسن دیگر نیز برای شما دارد. این طلق ها مقاوت شیشه های شما در برابر خط و خش بیشتر میکنند و به هنگام حادثه با خاصیت چسبندگی خود از خرد و ریختن شیشه های خودرو به داخل کابین جلوگیری میکنند. و همانند یک چسب تیکه های ریز و درشت شیشه را در خود نگه میدارند و از شما محافظت میکنند.

کلام آخر

دودی کردن شیشه های خودرو علاوه بر زیبایی و اسپرت کردن خودروی شما شیشه های شما را ایمن تر و مقاوم تر نیز میکنند. هرکسی ممکن است به دلایل شخصی علاقه به دودی کردن شیشه های خودروی خود در چارچوب قوانین راهنمایی و رانندگی باشد. اگر شما نیز با مطالعه این مقاله علاقمند به انجام این کار شده اید و به دنبال یک مرکز مناسب و کار درست در این زمینه هستید؛ میتوانید از فروشگاه دکتر اسپرت بازدید و شیشه های خودروی خود را دودی بکنید.