تاریخچه

سیستم های صوتی خودرو با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییر های زیادی کرده است.

از سال 1970 میلادی به بعد این تکنولوژی پیشرفت خود را شروع کرده است. اکنون نیز در این زمینه از بالاترین مهندسی‌های الکترونیک، هوش مصنوعی و صداشناسی استفاده میشود.

در بحث سیستم های صوتی خودرو دیگر خبری از یک بلندگوی تنها نیست. امروزه یک سیستم صوتی شامل آمپلی فایر، ساب ووفر، هدیونیت، سوپر تیوتر، اسپیکر و میدرنج میباشد.

اجزای اصلی سیستم های صوتی

هدیونیت (Head unit)

هدیونیت یا همان به اصطلاح خودمان ضبط اولین رابط کاربری سیستم صوتی با کاربر میباشد. در گذشته شما با استفاده از نوار کاست و یا CD میتوانستید اهنگ خود را در ضبط پخش کنید. بعد ها این کار از طریق اتصال USB و یا کابل AUX انجام میشد. ضبط های امروزی از بلوتوث نیز پشتیبانی میکنند و این کار را برای کاربر هرچه آسان تر کرده اند. مدل های جدید تر ضبط ها که از قیمت های بالاتری نیز برخوردار هستند، دارای صفحه نمایشگر نیز میباشند. این نمایشگر ها معمولا در اندازه های 6 و 7 اینچی هستند. در حقیقت، وجه تمایز هدیونیت ها، خروجی آنها و قابلیت تعداد اتصال‌شان به آمپلی‌فایر، ساب‌ووفر، توییتر، میدرنج و سایر باندهاست.

هدیونیت

هدیونیت

اسپیکر (speaker)

اسپیکر ها به صورت کلی میتوانند کواسیکال و یا کامپوننت باشند، گرد یا خربزه ای باشند و در آخر ممکن است اکتیو و یا پسیو باشند. در زیر هر کدام از این ویژگی ها را مورد بررسی قرار میدهیم:

کواسیکال/کامپوننت (Component/Coaxial)

اسپیکر های کواسیکال آن کلاس از اسپیکر ها هستند که همه چیز در کنار هم تعبیه شده است و شامل سوپر تیوتر، ووفر و میدرنج میباشند. بیشتر اسپیکر های موجود در بازار از این کلاس میباشند. اسپیکر های کامپوننت برای سیستم های صوتی حرفه ای طراحی شده اند و تمام این اجزا جدا از هم میباشند. طبیعی است که هزینه سیستم های کامپوننت به دلیل جدا بودن قطعه ها، بالاتر میباشد و سختی نصب آنها نیز بیشتر است. کیفیت خروجی سیستم های کامپوننت به مراتب بالاتر از کواسیکال است.

گرد/خربزه ای

این دسته بندی تنها بر اساس شکل ظاهری اسپیکر ها میباشد که گرد باشد و یا بیضی (خربزه ای). اکثر اسپیکر های موجود در بازار از نوع گرد میباشند چراکه قابلیت نصب آسان تر و کوچک تر آنها باعث شده کاربرد های بیشتری داشته باشند. اندازه های اسپیکر ها بر اساس قطر آنها میباشد که آن در اسپیکر های گرد با یک عدد مشخص میشود اما اندازه اسپیکر های خربزه ای را با دو عدد نشان میدهند. اندازه قطر اسپیکر ها در بازار از 3 اینچ شروع و تا 15 اینچ و حتی بالاتر از آن نیز ادامه دارد.

اسپیکر

اسپیکر

اکتیو/پسیو (passive/active)

اسپیکر هایی که دارای آمپلی فایر داخلی باشند اکتیو و آنهایی که فاقد آن باشند را پسیو مینامند. این آمپلی فایر داخلی به تقویت صدا کمک میکند و باعث میشود که صدای با کیفیت تری (نه لزوما بلندتر) را به گوش شنونده ارائه بدهد. اسپیکر های اکتیو دارای پیچ های ولوم و تنظیم فرکانس، تنظیم بیس و تریبل هستند. و شما میتوانید بدون استفاده از آمپلی فایر در این اسپیکر ها از کیفیت بالا و قابل قبول صدا لذت ببرید. لزوما تمامی اسپیکر ها را نباید به آمپلی فایر متصل کرد و این موضوع را زمانی متوجه میشوید که در گام های بالای آهنگ و صدا های بلند دچار تداخل میشود.

ساب ووفر  (sub woofer)

محدوده شنوایی انسان از 20 هرتز تا 20 هزار هرتز میباشد. محدوده 20 هرتز صدا های بسیار بم و کلفت میباشد و هره این عدد بالاتر رود صدا زیر تر و تیز تر میشود. این محدوده فرکانس صدا را یک اسپیکر به تنهایی نمیتواند پشتیبانی و به خوبی پخش کند. ساب ووفر با توجه به مدل طراحی آن و اندازه بزرگ قطر بلندگو توانایی پخش محدوده فرکانس 20 تا 200 هرتز را دارد. برخی ووفر ها شامل محدود 40 تا 500 هرتز میباشند. مید ووفر های نیز توانایی پخش فرکانس های بین 500 تا 2000 هرتز را دارند که بیشتر در سینما ها کاربرد دارد. بِیس و یا همان کوبش آهنگ که طرفداران زیادی دارد بر عهده همین ساب ووفر میباشد.

سیستم های صوتی خودرو

سیستم های صوتی خودرو

آمپلی فایر (amplifier)

آمپلی فایر ها بر خلاف تصور عام دستگاه تقویت صدا نمیباشند. هیچ صدایی از هیچ دستگاهی بدون آمپلی فایر شنیده نمیشود. در ابتدا صدا باید به آمپلی فایر فرستاده شود و پس از تفکیک سازی و تقویت آن هر فرکانس به دستگاه مورد نظر با فرکانس مشترک فرستاده شود و از طریق آن پخش بشود. آمپلی فایر ها دارای توان های مختلفی هستند و این عدد دلیل بر قوی بودن یک دستگاه نسبت به دیگری نمیباشد. در واقع مسئله ی مهم این است که فرکانس ها و توان های دستگاه های پخش صدا با آمپلی فایر شما یکسان باشد.

سیستم های صوتی خودرو

سیستم های صوتی خودرو

تیوتر (tweeter)

تیوتر یا همان توییتر ها نقطه مقابل ووفر ها میباشند. این دستگاه ها توانای پخش صدا های فرکانس 2000 تا 20 هزار هرتز را دارند که شامل صدا های زیر و تیز میشود. اندازه سوپر تیوتر ها کوچک و در حد 3 تا پنچ اینچ میباشد. اکثر این دستگاه ها گرد میباشند و بسیار کوچک هستند. تیوتر های به تنهایی اصلا تجربه خوشایندی را به شما نمیدهند ولی این دستگاه ها مکمل یک دیگر میباشند و زمانی که در کنار یکدیگر قرار بگیرند بهترین عملکرد را خواهند داشت.

سیستم های صوتی خودرو

سیستم های صوتی خودرو

کلام آخر

فهمیدیم که سیستم های صوتی خودرو دارای اجزای مختلفی میباشد و زمانی که در این زمینه تخصصی بشویم متوجه گستردگی تنوع در آن میشویم. فروشگاه اینترنتی دکتر اسپرت برای تمامی سیستم های صوتی دارای تنوع بسیار زیادی است. شما میتوانید از طریق فروشگاه اینترنتی دکتر اسپرت تمامی موارد مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کرده و درب منزل تحویل بگیرید. همچنین میتوانید از فروشگاه ما به آدرس: مشهد-بلوار سیدرضی- بین سیدرضی 28 و 30 بازدید به عمل بیاورید.